15 najunikátnejších veteránov na svete

Autor: Onlia | 14.9.2017 o 13:05 | (upravené 2.11.2017 o 18:06) Karma článku: 3,20 | Prečítané:  418x

Dobrá investícia, to nie sú len drahokamy či nehnuteľnosti. Na popularite naberá aj kúpa štvorkolesových veteránov, ktorých hodnota z roka na rok stúpa.

Pri predaji takýchto áut, veteránov, nie je výnimkou ani osemciferná suma. Ak ste niekedy predávali staršie auto, viete, že takáto suma je veľmi vzdialená od bežných predajných cien ojazdených áut. Prezradíme vám, ktorých 15 veteránov sa radí medzi najväčšie unikáty na svete a prečo je tomu tak.

1. Bugatti Atlantic 57SC 1936

Tento dizajnový skvost z predvojnovej doby dodnes mnohí považujú za umelecké dielo. Výrobca Buggatti s ním technologicky, dá sa povedať, predbehol dobu. Superľahká magnéziová karoséria, ktorá bola znitovaná po vzore leteckého priemyslu, mala len jednu nevýhodu – horela ako papier. Nanešťastie sa zachovali len 3 kusy.

Jeden z nich dokonca vlastní Ralph Lauren, ktorý ho kúpil v roku 1988 za vyše 15 miliónov amerických dolárov. To je však len zlomok z toho, koľko stojí dnes. Aktuálne je cena tohoto vzácneho modelu odhadovaná na 40 miliónov amerických dolárov, čo z neho robí jedno z najdrahších áut sveta.

2. Alfa Romeo 8C 2900B Touring

Jedno z najlepších áut predvojnovej éry sa pýšilo mohutnými blatníkmi, touring karosériou a radovým osemvalcovým motorom, vďaka ktorému niesli tieto autá označenie 8C. Na pohľad majestátna a krásna Alfa sa vyrábala hneď v dvoch modelových radoch, a to s označením A, ktorých po svete jazdilo len 10 kusov. Neskôr to bol silnejší rad s označením B vo verziách Touring a Spider, ktorých bolo vyrobených 32.

3. Tucker Model 48 Torpedo

Auto z dielne Prestona Thomasa Truckera sa začalo vyrábať začiatkom roku 1948 a už vtedy predpovedalo automobilovú revolúciu. Síce obsahovalo tretí svetlomet, ktorý sa v rozpätí 10 stupňov natáčal spoločne s prednými kolesami, jeho motor však nebol skonštruovaný veľmi dobre.

Zlý prevod krútiaceho momentu priamo na meniče prevodu pri zadnej náprave mal za následok "drobnú" chybičku. Auto nevedelo cúvaťTýchto áut sa napokon vyrobilo len 51, no i napriek chybám môžeme hovoriť o naozaj unikátnom modeli.

4. Porsche 550 Le Mans a Spyder

Zostrojené len za jediným účelom – pretekať a vyhrať. Porsche 550 LM bolo skonštruované pre populárne 24-hodinové preteky Le Mans. Konkrétne tieto autá boli vyrobené dve a nakoniec v roku 1953 na slávnych pretekoch skončili vo svojej kategórií na prvom a druhom mieste.

Zaujímavosťou je, že vo verzii Porsche 550 Spyder zahynul známy americký herec James Dean. Záhadou však zostáva zmiznutie jeho vraku, ktorý od roku 1960 už nik nevidel. Podľa výpovede svedka malo byť zamurované za falošnou stenou.

5. Mercedes-Benz 300 SL

Ďalšie športové auto skonštruované primárne na pretekársky okruh. Mercedes-Benz 300 SL, športiak známej nemeckej značky, úspešne vyhral v roku 1955 Svetový pohár. Pod kapotou vraj ukrýval 3-liter s výkonom až 310 konských síl. 

Jeho dominanciu medzi športovými autami však ukončila katastrofálna nehoda na okruhu Le Mans v roku 1955. Pri fatálnej nehode zahynulo až 83 divákov. Usmrtili ich lietajúce fragmenty zo spomínaného Mercedesu 300 SL, ktorý riadil 49-ročný Pierre Levegh.

Pilot Jaguaru Hawthorn tesne pred boxmi zistil, že mu bliká palivová kontrolka, a tak prudko šliapol na brzdy. Tesne za ním však išiel Macklin, ktorý musel prudko vybočiť doľava. Lenže na ľavej strane sa rýchlosťou 240 km/h rútil Leveghov Mercedes.

Macklin prešiel cez stredovú čiaru a údajne stratil nad vozidlom kontrolu. Levegh tak vo vysokej rýchlosti narazil do zvažujúcej sa zadnej časti Macklinovho monopostu Austim-Healey, a tá zafungovala ako rampa.

Automobil dopadol a jeho kusy sa rozleteli vzduchom. Karoséria z magnézia chrlila iskry a šokovaní diváci videli na trati horiace telo Pierra Levegha. Z Mercedesu sa stala ohnivá guľa, pričom letiace úlomky vrátane motora a prednej nápravy dopadli medzi divákov.

Mercedes nakoniec odstúpil zo súťaže na ďalších 30 rokov sa nezúčastnil žiadneho preteku. Doteraz je nehoda v Le Mans 1955 považovaná za najväčšie motoristické nešťastie na svete. Takýmto tragickým udalostiam, hoci aj na bežných cestách, nezabráni ani havarijné poistenie, ktoré môže iba zmierniť následky.

6. Jaguar XKSS Roadster

XKSS je homologizovaná limitovaná edícia Jaguáru D-typu. Po odchode automobilky Jaguar z pretekov na konci sezóny 1956 zostalo nepredaných niekoľko dokončených a nedokončených D-typov, takže sir William Lyons sa rozhodol premeniť ich na cestné autá.

Bohužiaľ, vo februári 1957 vypukol v továrni Browns Lane požiar, pre ktorý zhorelo 9 z 25 dokončených áut. Jaguar XKSS sa predával len na trhu v USA a na úkor komfortu a bezpečnosti bol oproti svojej športovej dvojičke značne upravený.

7. Aston Martin DB4 GT Zagato

Aston Martin DB4 GT Zagato debutoval na autosalóne v Londýne v októbri 1960. Bolo to v podstate upravené DB4 GT, ktoré vylepšil a upravil Ercole Spada na pretek v Zagato v Taliansku. Spočiatku továreň plánovala skonštruovať 25 áut, ale dopyt nebol taký silný ako sa očakávalo. Preto sa reálne vyrobilo iba dvadsať kusov.

 

8. Dodge Fire Arrow II Concept

Na prvý pohľad určite zaujme mohutná predná chrómovaná mriežka s vertikálnymi otvormi, ktoré slúžili ako prívod vzduchu. Umelecký dizajn dosiahol na prakticky každý aspekt automobilu, vrátane ručne vyrábaných chrómových výfukových potrubí, zadného sklopného veka pre kufor či zadných svetiel. Tento kúsok však ostal len ako koncept.

9. Mercedes-Benz 540K Spezial Roadster

Exkluzívny nemecký automobil vyrábaný na zákazku bol nástupcom nie veľmi populárneho Mercedesu 500K. Písmeno "K" v názve znamenalo využitie kompresora, ktorý zvyšoval výkon technicky dokonalého radového osemvalca.

Výnimočná bola aj jeho výbava, nadpriemerný výkon či využitie nezávislého zavesenia kolies, vďaka čomu bola jazda ešte pohodlnejšia.

Svetlo sveta však uzrelo iba 58 exemplárov. Len nedávno sa jeden roadster vydražil za 8,1 miliónov eur. Medzi jeho prominentných vlastníkov patrí aj bývalý šéf Formuly 1 Bernie Ecclestone.

10. Bugatti Type 41 Royale

Bugatti Type 41, model známy ako Royale, predstavuje veľké luxusné auto vyrábané v rokoch 1927 až 1933. Auto sa pýšilo rázvorom so šírkou 4,3 m a celkovou dĺžkou 6,4 m. Jeho váha sa pohybovala okolo 3 ton. Plný výkon mu dodával 12,7-litrový radový osemvalec s výkonom 205-240 kW.

Je to jeden z najväčších automobilových motorov, aké boli kedy vyrobené. Len pre porovnanie: oproti modernému modelu Rolls-Royce Phantom bol “obor” Royale o 20 % dlhší a až o štvrtinu ťažší, čím sa radí k jedným z najdlhších áut na svete.

Pôvodne malo byť vyrobených 25 vozidiel pre šľachtické rodiny a prominentných obyvateľov, avšak predali sa len 3 kusy zo 7, ktoré boli dovtedy vyrobené. Preto sa výroba zastavila. Dodnes stále vo svete existuje 6 kusov tohto dlhokánskeho krásavca.

11. Duesenberg Model J Murphy Coupé 1931

Americká noblesa na štyroch kolesách stelesňuje jedno z posledných áut automobilky Jordan Motor Car Company. Vďaka motoru s výkonom 265 konských síl dokázalo ísť maximálnou rýchlosťou až 192 km/h, čo vtedy nedokázali ani väčšie autá s vyšším výkonom.

V tej dobe išlo o jedno z najrýchlejších, ale i najdrahších áut na americkom trhu. V dnešnej dobe patrí medzi najväčších priaznivcov tejto značky moderátor Jay Leno, ktorý má v zbierke už takmer celú jej produkciu.

12. Ferrari 250 GTO 1963

Ďalším z klenotov automobilovej histórie je dvojdverová berlinettaktorých sa od roku 1962 vyrobilo len 39 kusov. Prednedávnom sa dokonca stalo historicky najdrahším autom z dielne Ferrari, aké sa kedy vydražilo, a to za neskutočných 38 miliónov dolárov. Za ochotou majiteľa vyplatiť takúto astronomickú sumu treba hľadať nekonečnú túžbu vlastniť tento vzor športových áut.

13. Chevrolet Corvette Bill Mitchell “Stingray” Prototype

Corvette Bill Mitchell bola súkromne financovaným koncepčným vozidlom, ktoré tvorilo základ pre 2. generáciu Corvette Stingray. Koncepčné vozidlo Stingray bolo navrhnuté v roku 1959 najmladším dizajnérom, ktorý vtedy pracoval v spoločnosti – Billom Mitchellom.

Základom Stingrayu bola Corvette SS z roku 1957, auto poháňal štvorlitrový osemvalec s výkonom 315 koní (235 kW), pričom ten novodobý ich má 375.

14. Cadillac Eldorado Brougham

Tento krásavec bol vyrobený v roku 1957 a vyznačoval sa na svoju dobu až nadštandardnou výbavou. Nechýbal automatický štartér s funkciou reštartu, prítomnosť prvých automatických dvojpolohových sedadielelektrické okná a elektrické uzamykanie dverí.

Nadštandardom bol aj tempomat, duálny vykurovací systém, vzduchové odpruženie, vysokotlakový chladiaci systém, kované hliníkové kolesá, či nízkoprofilové pneumatiky s tenkými bielymi stenami.

Tento 4-dverový ultra luxusný tátoš stál vtedy necelých 13 000 amerických dolárov. Na svoju dobu bol dokonca dvakrát drahší ako “obyčajný” Cadillac Eldorado, ktorý sa vtedy bežne predával.

15. Ferrari 250 Testa Rossa

Náš rebríček ukončíme unikátnym veteránom od talianskej značky Ferrari. Model Testa Rossa je jednou z legiend tejto automobilky, prezývaný aj ako "červená hlava". Názov bol inšpirovaný náterom krytu hlavy valcov.

Vyrobilo sa ich len 21 a všetky kraľovali na automobilových okruhoch na prelome päťdesiatych a šesťdesiatych rokov. Každý kus zo série je prakticky iný, čo mu dáva punc jedinečnosti a vzácnosti, aj preto sa tento model teší veľkej obľube hlavne u zberateľov.

Zdroj: Onlia

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

KĽDR sa vracia ku Kube, môže jej pomôcť so zbraňami

Spolupráca z čias Studenej vojny sa opakuje, Severná Kórea sa vracia k dávnemu spojencovi.

ŠPORT

Slovan vyhral najväčšie slovenské derby, rozhodol Hološko

Fanúšikovia Trnavy vypredali sektor hostí.


Už ste čítali?